Over Longchamp

Share via:

Colette Daniels
Colette Daniels

Ons grootste merk verdient natuurlijk een plaats in de spotlight. Longchamp is een wereldmerk dat bekend staat om zijn prima prijs-kwaliteitverhouding en eerlijke productielijnen. Ze combineren de Franse elegantie met hun eigen insteek en creativiteit om op die manier een monument in de lederwarenindustrie zich ieder seizoen te laten heruitvinden.

Oorsprong

Meer dan 70 jaar geleden richtte Jean Cassegrain Maison Longchamp op. In eerste instantie een producent van luxueuze – met leer omhulde – pijpen, had de onderneming een productieproces ontwikkeld dat hen nog nooit werd voorgedaan. In samenwerking met ambachtelijke leerlooierijen breide het gamma uit met andere accessoires zoals de portefeuilles, etuis en kleine tasjes. Om ten slotte zich te transformeren tot het huis dat we vandaag kennen. Die 70ste verjaardag van het merk werd onlangs nog gevierd met een reusachtig feest in de Parijse Opéra Garnier, waar wij ook aanwezig waren.

Hippodroom

Toen Cassegrain zijn octrooi wilde aanvragen en zijn merknaam wilde laten vastleggen, ontdekte hij dat een familielid al een bedrijf met zijn familienaam had opgestart. Hij vond nieuwe inspiratie bij één van de laatste Parijse molens die hij telkens passeerde onderweg naar zijn atelier. De molen, wiens oorspronkelijke functie uiteraard was om het graan te malen (casser le grain) stond in het teken van de nabijgelegen hippodroom Longchamp (waarvan de etymologische herkomst voor zich spreekt). Zo had Cassegrain zijn originele naam gevonden, en kennen we ook ineens de oorsprong van het paard, dat onlosmakelijk verbonden is met het merk.

Le Pliage

Vijfentwintig jaar geleden (rond dezelfde tijd dat we Longchamp begonnen te verkopen bij CD Daniels Lederwaren) kwam Longchamp met een gloednieuw concept: De – ondertussen – welbekende Pliage. Afkomstig van het Franse woord voor ‘plooien’ was het doel van de lijn om de plastic wegwerpzakken tegen te gaan, met een onweerlegbaar succes. De elegante shopper verschijnt ieder seizoen steeds in 12 verschillende kleuren en tegenwoordig telkens in 11 unieke multifunctionele modellen.

Le Pliage Club

Om diezelfde vijfentwintigste én zeventigste verjaardag te vieren bracht Longchamp een heruitgevonden Pliage uit. Le Pliage Club, ontwikkeld vanuit dezelfde principes, maar gemoedelijker en eleganter. De schouderriemen en handvaten zijn uniform en in dezelfde kleur als de tas zelf, en het karakteristieke paard in galop geborduurd in de stof.